nedjelja, 28. prosinca 2014.

Salenjaci



Salenjaci- samo ime kod nekih izaziva odbojnost da uopće primirišu ovu vrstu kolača- zapravo i meni su prvi put bili odbojni kad sam čula kako se zovu...a onda, kad sam ih probala, nisam povjerovala da su to kolači sa salom...nespojivo- da za one koji se kao ja tada, davnih godina, nikad nisu bili susreli sa ovim kolačem.

A zapravo, radi se o varijanti domaćeg lisnatog tijesta naših baka, prabaka, šukunbaka...ovisno iz kojeg ste kraja i koliko se recept bio udomaćio u vašem kraju. Ovo definitivno nije recept moga kraja, ali je recept kraja odakle je moj suprug, i od tamo sam dobila i probala prve salenjake, napravljene rukom njegove bake. Bile su to sitne, lisnate "ružice" punjene nadjevom od oraha i jednostavno su se topile u ustima i bile nespojive sa svojim imenom!

Poslije sam, istražujući, saznala da imaju dvije verzije salenjaka- jedna sa dizanim tijestom i jedna sa vinom. Meni su dobre obje i ove godine imam u rezervi sala da vam napravim i prezentiram oba recepta. Ovi prvi su u formi kiflića.

Sastojci:
450 g mekog brašna
250 g sala
malo soli
20 g svježeg kvasa
200 ml mlijeka
jušna žlica šećera
1 jaje
Brašno za malo pobrašniti podlogu.

Postoje razne varijante kako najprije obraditi salo, ja sam pokušala i sa sitnim sjeckanjem i sa struganjem i odvajanjem sitnih žilica i na koncu sa mljevenjem na stroju za mljevenje mesa i ovaj zadnji način mi se pokazao najzahvalniji. Stroj za mljevenje sam odvoji sve žilice koje možemo naći u salu (omotaju mu se oko osi ispred noža) tako da dobijemo uistinu čisto salo, a ako je sobne temperature, onda i lako mazivo.

Dakle- salo sameljite na stroju za mljevenje mesa i držite ga na sobnoj temperaturi.
Zagrijte mlijeko, odvojite pola i u njemu rastopite kvas, žlicu šećera i žlicu brašna, ostavite da se diže.
Brašno stavite u zdjelu, dodajte sol. Jaje i preostalo mlijeko malo izmutite viljuškom.

Kad je kvas uzašao dodajte ga u zdjelu sa brašnom, dodajte jaje i mlijeko i umijesite mekano dizano tijesto. Formirajte ga u nekakvu zaobljenu, spljoštenu kuglu i ostavite na toplom da utrostruči svoj volumen.

Nakon što je tijesto uzašlo, premijesite ga na lagano pobrašnjenoj podlozi, opet formirajte kuglu i ostavite pokriveno nekih 15ak minuta da odmori.

Valjkom ga razvaljajte u pravokutnik duljine cca 40-50 cm i širine 35-40 cm- neka bude otprilike pola cm debelo tijesto.

Salo možete stavljeti ili direktno na tijesto pa ga lagano razmazivati na srednju polovinu tijesta od vrha do dna širine tijesta ili ga možete u prozirnoj foliji valjkom razvaljati na te dimenzije pa prenijeti na tijesto. Kako je salo na sredini tijesta, ostale su vam gore i dolje po četvrtina tijesta koje preklopite na salo tako da se lijepo ravno spoje krajevi tijesta. Malo razvaljajte, zarotirajte cijelo tijesto za 90° pa ga opet preklopite na isti način.


Ostavite 15- 20 min da odmori. Ponovno razvaljajte tijesto i sad ga preklapajte na trećine, jednom, zarotirajte pa opet još jednom. Pazite da ipak previše ne stanjite tijesto jer će se spojiti slojevi masnoće i slojevi tijesta. Ponovite cijeli postupak preklapanja još jednom, opet ostavite da se tijesto odmori i onda ga razvaljajte, režite na trake širine 10ak cm i svaku na trokute. Nafilujte pekmezom od šljiva.

Zarolajte svaki trokut od šireg dijela ka užem i poslažite na tepsiju na pek papir. Malo razmaknite kifliće jedan od drugoga jer će tijekom pečenja narasti.
Pecite na 200°C 25 min. Vruće uvaljajte u šećer u prahu.

Ovi salenjaci mogu trajati dugo ako ih čuvate na hladnom i bez doticaja vlage.

Napomena: Ukoliko vidite da vam je tijesto (ono prije dodavanja sala) premekano ili pretvrdo, slobodno dodajte brašna ili mlijeka po potrebi da dobijete mekano dizano tijesto, ali koje se ne lijepi za ruke. :)
- od ove količine dobijete cca 3 tepsije kiflića.

Broj komentara: 8 :

  1. Znaš li ti koliko godina nisam jela prave salenjake? Obožavam ih ali naći salo u Kanadi, baš nije lako. Zavidim ti na njima. Srećna ti Nova Godina!!!!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala ti Zorice!! Ma da je ikako moguće, znaš da bih ti ga rado poslala! :) I tebi i svima tvojima sve najbolje u Novoj! <3

      Izbriši
  2. Slazem se s tobom i uvodnim dijelom. Samo ime uvijek me odbijalo da se odvazim i isprobam ih. Iako nikada nisam tocno znala kako se rade. Mozda su i godine bile u pitanju :) Dok smo mladji svaki gram masnoce nekako nam smeta. A kako postajemo stariji polako nam se pocinje svidjati :) Tako da ce u dogledno vrijeme sigurno biti isprobane. Ako, kao sto kaze Zorica, uspijem naci pravo salo…

    Sretna Nova Godina :)

    OdgovoriIzbriši
  3. Hvala!!
    Moja mladja kcer se zgrazala kad je vidjela od cega su kolaci, al kad ih je probala, bili su joj odlicni i samo je rekla da je ne podsjecam od cega su kolaci! :)
    Svako dibro i tebi i svima tvojima u Novoj!

    OdgovoriIzbriši
  4. Radila sam ih prije blagdana po vasem rcp. Prvi put .. odlicni su bili. Moja kci 23 god jedva je probala kolac od "svinje" .. a sad samo pita kad ce opet. Pozz :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Svaka čast na prezentaciji. Već duuugo se mučim i nagovaram baku da mi pokaže kako očistiti salo i napraviti salenjake. Svaki put joj je vrt ili nešto važnije ili me otkanta da tu ima puno posla :/ Kako se nisam nikad susrela sa salom i čišćenjem tih žilica,jednostavno su postali moja tiha patnja... Obožavam ih od prvog dana kad sam ih probala,a ima hvala Bogu od toga 20 god :D U subotu pičim na plac i kod mesara po salo,a onda sučem rukave i kud puklo da puklo! ;) Ako ne završim na hitnoj zbog prejedanja,sigurno ću se javiti sa dojmovima. Pozzz!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Bok Sandra!! Bas mi je drago da si prinasla moj recept i da je to-to ;)
      Nadam se da je salo nađeno i proizvodnja u tijeku ;) ako du zaone, slobodno se javi ili tu ili na fb stranicu bloga, rado cu pomoci ako mogu ;)
      Puno ti hvala!!

      Izbriši